Opstillingen er dit fundament

Din opstilling virker som fundament for dit golfsving. Er fundamentet ustabilt bliver det meget svært at opretholde stabilitet under selve svinget. For at skabe gode arbejdsbetingelser for golfsvinget, skal kroppen positioneres indenfor rammerne. Naturligvis har vi mennesker behov for at skabe vores egen måde at gøre tingene på og der findes da også lige så mange forskellige golfsving, som aktive golfspillere. Men når det kommer til opstilling, er der ikke plads til så mange individuelle tendenser, hvilket er en af grundene til at dygtige spillere bruger rigtig megen tid på netop det fundamentale. Er fundamentet ikke i orden, er det ikke et spørgsmål om hvis, men hvornår kæden hopper af.

 

Et af de centrale og meget vigtige områder for golfsvinget, er hofte/bækkenregionen. Et område hvor mange golfspillere oftest har problemer. Knækket/vinklen i hoften har stor betydning for udførelsen og er centralt område for mange af svingets bevægelser. Det at finde den optimale position for hoften i opstillingen, kan være en stor udfordring.

 

Den nedre rygsøjle – lænden – fortæller meget hvordan hoften og bækkenet er positioneret i opstillingen. Golfsvinget kræver så vidt det er fysisk muligt en nogenlunde neutral lænderegion. Nedenstående eksempler viser et øget lændesvaj og en øget krumning af rygsøjlen. Disse opstillinger vil ikke sikre gode arbejdsbetingelser og kompensationer er nødt til at træde til. Dette gør det sværere at reproducere dit sving og ustabilitet vil derfor opstå.

 

 

Hører du til dem, der føler hoftevinklen er svær eller måske ligner ovenstående eksempler, kan her være en simpel måde at få sat hofteregionen i en god og sund position.

 

Opstilling - Figur 1Figur 1
Opstilling - Figur 2Figur 2

 

Fig. 1 og 2: Stå oprejst med et jern liggende foran hoften med tommelfingrene liggende som vist på figur 1. Forestil dig at du står på balkonen på 5. sal og netop har set at der på 3. Sal står den største og mest lækre jordbærkage – Nu håber jeg du kan lide jordbærkage. For at få et bedre syn på kagen læner du dig udover gelænderet. Dette illustreret ved det vandrette skaft ved hoften. Benene er strakte, da de jo ikke kan bukkes for gelænderet.

 

Opstilling - Figur 3Figur 3
Opstilling - Figur 4Figur 4

 

Fig. 3: Bøj herefter svagt i knæene.

 

Fig. 4: Nu kan du lade armene hænge frit ned fra skuldrene og tage dit greb. Du har hermed sikret optimale arbejdsbetingelser til golfsvingets krævende positioner.

 

Rigtig god fornøjelse.

 

BOOK en LEKTION:

GolfBox login

hjælp til login

Hold 2014

Ingen nye hold i øjeblikket.

Priser 2014

Priser på træning
Priser på trackman
Priser på jern og køller
Priser på loft & lie
Priser på fit til golf

Fit til Golf Kurser

Kurser 2013
Download oversigt her

Tilbud i shoppen

Gå til tilbudssiden her

Ugens Tip

Opstilling

Din opstilling virker som fundament for dit golfsving. Er fundamentet ustabilt bliver det meget svært at opretholde stabilitet under selve svinget. For at skabe gode arbejdsbetingelser for golfsvinget ...

Læs mere her

Dansk Golf Institut

Odder Golfklub
Åkjærvej 200

8300 Odder

Mob.: 2946 3023

Tlf.:   8654 5481

cm@danskgolfinstitut.dk

Samarbejdspartnere

* Påkrævet
Facebook